Egyptian newspaper defends doctored peace talks photo

"The expressionist photo is ... a brief, live and true expression of the prominent stance of President Mubarak in the Palestinian issue."

By ASSOCIATED PRESS
September 18, 2010 22:09
2 minute read.
The Al-Ahram version

peace talks image doctored. (photo credit: Associated Press)

CAIRO - A state-run newspaper on Friday defended a decision to publish a doctored photograph putting Egypt's president front and center at Mideast peace talks in Washington, saying it was meant to illustrate Hosni Mubarak's key role.

The original photo shows President Barack Obama in the lead, flanked by the Israeli and Palestinian leaders, Mubarak and Jordan's King Abdullah II on the red carpet as the talks got under way Sept. 1 in Washington.

Be the first to know - Join our Facebook page.


RELATED:
Did an Egyptian newspaper doctor peace talks photos?

Al-Ahram, Egypt's oldest newspaper, altered that image in its Tuesday edition to show Mubarak in the lead, with Obama slightly behind him to his right, plastered over a broadsheet article titled "the Road to Sharm El Sheikh." That was referring to the Egyptian Red Sea resort that hosted the second round of negotiations, which wrapped up in Jerusalem on Wednesday.

Egyptian bloggers and activists said the photo was unprofessional and called it an example of the regime's deception of its own people. Critics also said the photo was an attempt to distract attention from the fact that Egypt's role in the Mideast peace process has waned.

The newspaper's editor-in chief, Osama Saraya, lashed out at critics in an editorial Friday, pointing out the original photo was published the day the talks began and the doctored version was only meant to illustrate Egypt's leading role in the Mideast peace process, not to change the story.

"The expressionist photo is ... a brief, live and true expression of the prominent stance of President Mubarak in the Palestinian issue, his unique role in leading it before Washington or any other," Saraya wrote. The photo is still posted on the newspaper's website.

Egyptian officials have said they were providing a location for the talks and were not involved in the mediation, although Mubarak suggested a compromise over Israel's plan to lift its partial ban on construction on the West Bank later this month.

Opponents of Mubarak's nearly three-decade rule seized on the controversy to criticize the government, which is accused of widespread abuses aimed at suppressing dissent.


Saraya accused critics of launching a smear campaign against Al-Ahram, which was first published in 1876. The newspaper has enjoyed the widest circulation in Egypt but has faced a growing challenge in recent years by a new breed of private publications and the Internet.

It is not unusual for Egyptian newspapers to retouch pictures of senior officials to improve their appearance or light.


Related Content

drone
April 23, 2018
Toy drone, social media fed rumors of Riyadh ‘coup’ that never happened

By SETH J. FRANTZMAN

Israel Weather
  • 11 - 31
    Beer Sheva
    14 - 25
    Tel Aviv - Yafo
  • 14 - 27
    Jerusalem
    13 - 25
    Haifa
  • 18 - 33
    Elat
    15 - 32
    Tiberias