Chabad leader in Russia slams state-funded TV for airing ‘blood libel’

The RT report referred to recent reports in Arab and Muslim media which claimed that a West Bank rabbi issued an “advisory opinion” allowing Jewish settlers to poison Palestinian water.

By JTA
July 2, 2016 08:53
2 minute read.
President Vladimir Putin (R) meets with Iran's President Hassan Rouhani in Ufa, Russia

President Vladimir Putin (R) meets with Iran's President Hassan Rouhani in Ufa, Russia. (photo credit: REUTERS)

 
X

Dear Reader,
As you can imagine, more people are reading The Jerusalem Post than ever before. Nevertheless, traditional business models are no longer sustainable and high-quality publications, like ours, are being forced to look for new ways to keep going. Unlike many other news organizations, we have not put up a paywall. We want to keep our journalism open and accessible and be able to keep providing you with news and analyses from the frontlines of Israel, the Middle East and the Jewish World.

As one of our loyal readers, we ask you to be our partner.

For $5 a month you will receive access to the following:

  • A user experience almost completely free of ads
  • Access to our Premium Section
  • Content from the award-winning Jerusalem Report and our monthly magazine to learn Hebrew - Ivrit
  • A brand new ePaper featuring the daily newspaper as it appears in print in Israel

Help us grow and continue telling Israel’s story to the world.

Thank you,

Ronit Hasin-Hochman, CEO, Jerusalem Post Group
Yaakov Katz, Editor-in-Chief

UPGRADE YOUR JPOST EXPERIENCE FOR 5$ PER MONTH Show me later

A Chabad-Lubavitch leader condemned a state-funded channel’s airing of Palestinian allegations that an Israeli rabbi approved the poisoning of Palestinian wells.

Rabbi Alexander Boroda, president of the Federation of Jewish Communities of Russia, said the RT network’s June 27 report on the issue repeated unfounded allegations reminiscent of the medieval “blood libel” against Jews.

Be the first to know - Join our Facebook page.


The RT report referred to recent reports in Arab and Muslim media which claimed that a West Bank rabbi issued an “advisory opinion” allowing Jewish settlers to poison Palestinian water. A version of the story previously appeared in the state-run Turkish press agency Anadolu, credited to a Palestinian reporter in Ramallah. Neither the rabbi in the story nor the organization he is described as representing appears to exist.

The report came a week after Palestinian Authority President Mahmoud Abbas repeated the unfounded allegations at the European Parliament. Abbas later acknowledged that the charges were “baseless.”

In medieval Europe, Jews were often accused of poisoning wells to spread disease among Christians. This recurrent theme led to several major pogroms against Jews.

“It is surprising that the modern Russian television channel produces similar plots,” Boroda was quoted as saying in a statement Friday on the news site Jewish.Ru. These blood libels, he added, “were the product of a sick imagination” and led to brutal violence.


“In this case we are talking a falsification which has already been refuted,” added Boroda, who also noted Abbas’ office had apologized for his remarks. The report on RT, Boroda said, “is not an unfortunate exception, but rather the rule.” The channel, he said, “regularly features stories about the alleged persecution of Arabs by Jews – attacks and house demolitions without reporting these are the houses of terrorists who kill civilians.”

Boroda’s organization, which has more than 100 offices throughout Russia, has been criticized in the past for its leaders’ close relationship of Russian President Vladimir Putin, who is accused in the West of encouraging xenophobia and homophobia and violating international law.

But the federation has countered such claims by maintaining its role is to represent the Jewish community, whose tolerant treatment under Putin has allowed Chabad to open dozens of synagogues and Jewish community centers. The federation’s leaders insisted they consistently speak out against anti-Semitism, including by officials from Putin’s own party and government offices, as they occur.

Media items like the RT report, Boroda also said, “are extremely harmful for Russia, because every such report becomes a contribution to the arsenal of her opponents, claiming that the situation in the field of minority rights and the attitude towards them in the country has worsened.”

Join Jerusalem Post Premium Plus now for just $5 and upgrade your experience with an ads-free website and exclusive content. Click here>>

Related Content

December 17, 2018
Is Matzo ball soup on the menu for Michael Cohen in prison?

By GABE FRIEDMAN/JTA