'Iran got nuke gear from Chinese firm'

IAEA probing how Teheran bypassed sanctions, allegedly one of many cases.

By JPOST.COM STAFF
April 3, 2010 11:20
1 minute read.
'Iran got nuke gear from Chinese firm'

centrifuges top 298. (photo credit: Courtesy)

 
X

Dear Reader,
As you can imagine, more people are reading The Jerusalem Post than ever before. Nevertheless, traditional business models are no longer sustainable and high-quality publications, like ours, are being forced to look for new ways to keep going. Unlike many other news organizations, we have not put up a paywall. We want to keep our journalism open and accessible and be able to keep providing you with news and analyses from the frontlines of Israel, the Middle East and the Jewish World.

As one of our loyal readers, we ask you to be our partner.

For $5 a month you will receive access to the following:

  • A user experience almost completely free of ads
  • Access to our Premium Section
  • Content from the award-winning Jerusalem Report and our monthly magazine to learn Hebrew - Ivrit
  • A brand new ePaper featuring the daily newspaper as it appears in print in Israel

Help us grow and continue telling Israel’s story to the world.

Thank you,

Ronit Hasin-Hochman, CEO, Jerusalem Post Group
Yaakov Katz, Editor-in-Chief

UPGRADE YOUR JPOST EXPERIENCE FOR 5$ PER MONTH Show me later

Iran recently managed to obtain equipment critical to its uranium enrichment efforts, and which is banned by UN sanctions against the country, through a Chinese company, The Wall Street Journal reported Saturday.

According to the report, the hardware – which included valves and vacuum gauges for enrichment centrifuges – was bought by an Iranian research firm which is linked to the country’s atomic energy organization. It was purchased from an intermediary representing a Chinese company - Zheijiang Ouhai Trade Corp.

Be the first to know - Join our Facebook page.


According to the report, news of the purchase reached Western officials after an email detailing the sale was sent to the International Atomic Energy Agency. An investigation has been launched into the allegations.

The valves and gauges were actually produced by a French company, KD Valves-Descote, which has denied involvement in the sale and says it does not even know how the equipment reached the Chinese firm.

“We have never sold to China. Believe me, I wish we could," Jean-Pierre Richer, president of KD Valves, told the paper, explaining that his company did not have the necessary licenses.

Zheijiang itself would not respond to the paper’s requests for comment. The intermediary, a person named Vikas Kumar Talwar, could not be located. But US officials told the paper that his name had come up in the past in connection with Iranian efforts to buy nuclear equipment.

The sale, the paper stated, represented an ongoing effort by Teheran to obtain equipment through various Iranian companies connected to its nuclear efforts. US investigators say banned equipment has reached the Iranians in the past through countries such as China, Singapore, United Arab Emirates and Malaysia.

JPOST VIDEOS THAT MIGHT INTEREST YOU:


"What we see over and over is you have a core smuggling ring in Iran where some procurement entity within the conventional military establishment needs things, and they find companies or individuals in Iran to buy these things," former UN weapons inspector David Albright said.

Join Jerusalem Post Premium Plus now for just $5 and upgrade your experience with an ads-free website and exclusive content. Click here>>

Related Content

Bushehr nuclear Iranian
August 5, 2014
Iran and the bomb: The future of negotiations

By YONAH JEREMY BOB