חֲנוּכָּה: הַנִיצָחוֹן שֶל הָאוֹר

The essence of the Hanukka holiday is not the miracle of the oil cruse. Its essence is the war, the victory over the Greeks and purification of the Temple.

Candle (photo credit: courtesy)
Candle
(photo credit: courtesy)
חַג הַחֲנוּכָּה אֵינוֹ רק נֵס פַּך הַשֶמֶן. עיקָרוֹ הוא הַמִלְחָמָה, הַניצָחוֹן על הַיְוָונִים וְטִיהוּר הַמִקְדָש. מה מַשְמָעוּתָה של הַמִלְחָמָה וְהַניצָחוֹן שֶהָיוּ בַּיָמים הָהֵם? מַדוּעַ אֲנַחְנוּ צְריכים לַחְגוֹג בַּזְמַן הַזֶה? כְּדֵי לְהָבין את הֶעָבָר כְּדַאי לִבְחוֹן את מה שֶקוֹרֶה בַּזְמַן הַזֶה, בַּדוֹר שֶלָנוּ. דוֹר שֶנִיכֶּרֶת בּוֹ הַשְפָּעַת הַתַרְבּוּת הָעוֹלָמית - הַמַעֲרָבית.
תַרְבּוּת עוֹלָמִית הַשִלְטוֹן הַיְוָונִי רָצָה לְחַזֵק את מַעֲמָדוֹ בַּאימְפֶּרְיָה, לכן הָפְכוּ הַיְוָונִים את הַתַרְבּוּת שֶלָהֶם )שָׂפָה, מִנְהָגִים וַעֲבוֹדַת אֱלילים( לְתַרְבּוּת כְּלָלית. נִיתָן לִרְאוֹת כַּיוֹם יַחַס דוֹמֶה כְּלַפֵּי הַתַרְבּוּת הָעוֹלָמית. היא דוֹגֶלֶת בְּעֶקְרוֹנוֹת של סוֹבְלָנוּת וּנְאוֹרוּת אשר חֲסֵרים לְרוֹב הָאֲנָשים, לכן אֲנָשים מוּכָנים לְקַבֵּל עֶקְרוֹנוֹת זָרים וְאַף סוֹתְרִים.
מַהוּ יְהוּדִי? הַיְוָונִים הֶעֱמידוּ בִּפְנֵי הַיְהוּדים את הַדְרישָה לִהְיוֹת פְּתוּחים כְּלַפֵּי אֱלילֵיהֶם וְדֵעוֹתֵיהֶם. הם הָיוּ מוּכָנים גם לִהְיוֹת סוּבְלָנִייִם כְּלַפֵּי הַפּולּחְןָ הַיְהוּדי. אוּלָם הַפּוּלְחָן הַיְהוּדי הוא בְּמַהוּתוֹ בִּלְתי סוֹבְלָני. הַיְהוּדי כוּפֵֹר באָּפֶשְרָותּ של אֵלים אֲחֵרים. לכן לא ניתָן לפְשַרֵ בֵּין שְתֵי הַתְפיסוֹת. הַתְפיסָה הַיְהוּדית שֶאֵינֶנָה יְכוֹלָה לְוַותֵר על הָאחַדְותּ של הָאֵל וְהַתְפיסָה הַיְוָונִית שֶבָּה יש סוֹבְלָנוּת כְּלַפֵּי עֲרָכים שוֹנים כְּגוֹן: אַחְדוּתוֹ של הָאֵל.
.
מִי הָיוּ הַמִתְיַוְונִים?
 הַמִתְיַוְונִים הָיוּ אֲנָשים סוֹבְלָנִייִם כְּלַפֵּי אֱמוּנַת הַיְוָונִים. לְדַעְתָם, הַיַהֲדוּת היא עוֹלָם שֶבּוֹ הַגְבוּלוֹת נִקְבָּעים בִּידֵי כָּל אָדָם. בְּיָמֵינוּ הָיוּ נִקְרָאים אֲנָשים כָּאֵלֶה ‘הַדָתִייִם הַשְפוּיִים’. הַמִתְיַוְונִים אף חָשְבוּ כּי הַיַהֲדוּת היא הֶרְגֵל שלא צָריך לִמְסוֹר את נַפְשָם עָלָיו. הם לא הִסְכּימוּ עם הַיִיחוּדִיוּת הַבִּלְתי מִתְפַּשֶרֶת שֶבַּיַהֲדוּת.
מִלְכַתְחִילָה לא הָיָה לַמֶרֶד הַחַשְמוֹנָאִי רוֹב בְּקֶרֶב הַיְהוּדים בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. הַמוֹרְדים הָיוּ בְּעֵרֶך עֲשָׂרָה אֲחוּזים מִכְּלַל הָאוּכְלוּסִייָה הַיְהוּדית. נְכוֹנוּתָם לִמְסוֹר אֶת נַפְשָם עלַ קִידוּש ה’ וּשְלילַת הַפְּשָרָה הוֹבילוּ אוֹתָם לְמִלְחָמָה בָּאימְפֶּרְיָה הַיְוָונִית.
בַּזְמַן הַזֶה
 בְּחַג הַחֲנוּכָּה אֲנַחְנוּ חוֹגְגים אֶת ניצְחוֹן הַחַשְמוֹנַאִים על הַיְוָונִים וְעל הַיְוָונִיוּת. בְּחַג זֶה אֲנַחְנוּ נִזְכָּרים שֶיש צוֹרֶך לְהַמְשיך וּלְהֵיאָבֵק עַל נְקודַת הַיִיחוּד שֶלָנוּ.
בִּמְיוּחָד בְּיָמֵינוּ כְּשֶעוֹלָם יְהוּדי קְשֵה עוֹרֶף נִתְקַל בְּעוֹלָם סוֹבְלָני וְנָאוֹר.
אִם הַחַשְמוֹנַאים לא הָיוּ פּוֹתְחים בְּמַאֲבָק, הָיָה גוֹרָלֵנוּ כְּגוֹרָל עַמֵי הָאֵזוֹר הָאֲחֵרים – הפְּלִשְתִים, הָעַמוֹנִים וְהַמוֹאָבִים. הם הִתְבּוֹלְלוּ לְגַמְרֵי עַד שֶזֶהוּתָם נִמְחֲקָה וְהם יָרְדוּ מִבָּמַת הַהיסְטוֹרְיָה.
הַיְהוּדים נָדְדוּ פְּעָמים רַבּוֹת וְהִמְשיכוּ לְהִתְקַיֵים כְּעָם.אִם יאבַד יִיחוּדוֹ של הָעָם, אפילוּ פַּעַם אַחַת, לא יִהְיֶה זה חָשוּב אם תִהְיֶה לוֹ טֵריטוֹרְיָה או דֶגֶל. בַּחֲנוּכָּה, כְּאַז כֵּן הַיוֹם, אֲנַחְנוּ נֶאֱבָקים לא על עַצְמָאוּתֵנוּ אלא על עַצְמִיוּתֵנוּ
Chart
Chart