Israel Broadcasting Authority chief ousted from his own radio program

Yoni Ben Menachem, formerly a senior Arab affairs journalist with the IBA, has served as director-general since 2011.

By
May 15, 2014 05:33
1 minute read.
IBA building in Romema

IBA building in Romema. (photo credit: Ariel Jerozolimski )

 
X

Dear Reader,
As you can imagine, more people are reading The Jerusalem Post than ever before. Nevertheless, traditional business models are no longer sustainable and high-quality publications, like ours, are being forced to look for new ways to keep going. Unlike many other news organizations, we have not put up a paywall. We want to keep our journalism open and accessible and be able to keep providing you with news and analyses from the frontlines of Israel, the Middle East and the Jewish World.

As one of our loyal readers, we ask you to be our partner.

For $5 a month you will receive access to the following:

  • A user experience almost completely free of ads
  • Access to our Premium Section
  • Content from the award-winning Jerusalem Report and our monthly magazine to learn Hebrew - Ivrit
  • A brand new ePaper featuring the daily newspaper as it appears in print in Israel

Help us grow and continue telling Israel’s story to the world.

Thank you,

Ronit Hasin-Hochman, CEO, Jerusalem Post Group
Yaakov Katz, Editor-in-Chief

UPGRADE YOUR JPOST EXPERIENCE FOR 5$ PER MONTH Show me later

Yoni Ben Menachem, the director- general of the Israel Broadcasting Authority, has been ousted from his radio program at the behest of IBA chairman Amir Gilat, who heads the committee responsible for broadcast content.

Ben Menachem, formerly a senior Arab affairs journalist with the IBA, served in an intelligence unit in the IDF before taking up journalism and has excellent, wide-ranging contacts in the Arab world. He interviewed Yasser Arafat before the signing of the Oslo Accords.

He has served as director-general since 2011, the same year in which Gilat took up his position as chairman. There was bad chemistry between the two almost from the start, especially after the IBA opened new offices in March 2012 and in the press release distributed by IBA spokeswoman Linda Bar, Ben Menachem received more credit than Gilat.

Bar had included Ben Menachem’s photo and not Gilat’s. He also began to undermine Ben Menachem, acting independently of him, according to sources.

Ben Menachem’s popular program Middle East Magazine has been running weekly for some eight years. Among the regular panelists is lawyer Amnon Zichroni, who once represented Ben Menachem in a private legal matter that had nothing to do with the IBA. Zichroni is a veteran negotiator for the release of Israelis who have been taken captive by enemy forces.


At the most recent meeting of the content committee, documents were produced showing that Zichroni had once been Ben Menachem’s lawyer, which would be sufficient reason to disqualify him from the program, despite his credentials.

Gilat pressed for Ben Menachem to stop broadcasting the program and for another host to be appointed. He also pushed for the program to be revamped and presented in a different format.

It is not certain whether Ben Menachem will comply with the order given to him. Several members of the IBA plenum have resigned over the past year or two because none of the decisions made by the committees on which they served were implemented.

Join Jerusalem Post Premium Plus now for just $5 and upgrade your experience with an ads-free website and exclusive content. Click here>>

Related Content

Riot
August 31, 2014
Rioting resumes throughout east Jerusalem Saturday night

By DANIEL K. EISENBUD