The Jerusalem Post
Jpost search icon google-icon iphone
  Set as Homepage
Fri, May 24, 2013   15 Sivan, 5773
newspapers magazines
 
    • Breaking News
    • Diplomacy & Politics
    • Defense
    • National
    • Mideast
    • Syria
    • Iran
    • World
    • Business
    • Sports
    • Health & Science
    • Environment
  • Video
  • Opinion
    • Columnists
    • Editorials
    • Op-Eds
    • Letters
  • Jewish World
  • Lifestyle
    • Arts & Culture
    • Food & Wine
    • Travel
  • Features
    • Insights & Features
    • Week in review
    • On the Web
    • Shalva Superheroes
    • Obama in Israel
  • Blogs
    • In the news
    • Judaism
    • From the Middle East
    • Lifestyle
    • Aliya
    • Science and Technology
  • JPost Apps
    • iPhone app
    • iPad app
    • Android app
    • Twitter
    • Facebook
    • RSS feeds
    • JPost Toolbar
    • JPost Newsletter
    • JPost Alert
  • Premium Zone
    • The Jerusalem Report
    • The Experts
    • 20 Questions
    • e-paper
    • Ivrit
    • Christian Edition
    • Dash
    • Magazine
    • Metro
    • In Jerusalem
  • French
    • Politique & Social
    • Affaires Palestiniennes
    • Diplomatie & Monde
    • Art & Culture
    • Israel
  • Green Israel
JPost Learn Hebrew  
Advertise with us  
Nefesh Guided Aliyah  
Eldan  
AFMDA  
Africa Israel Group  
Isram Group  
Kupat Ha  
JPost Twitter  
JPost Facebook  
Classifieds  
         
 
 
    
Breaking News
 
 
  • JPost.com
  • Health & Science
 

Moderate coffee intake helps prevent heart failure

By BETH ISRAEL DEACONESS MEDICAL CENTER
06/30/2012 00:32
Tweet

People who drink coffee in moderate amounts were at 11 percent lower risk of heart failure.

Coffee and beans
Coffee and beans Photo: Courtesy

BOSTON – While current American Heart Association heart failure prevention guidelines warn against habitual coffee consumption, some studies propose a protective benefit, and still others find no association at all. Amidst this conflicting information, research from Beth Israel Deaconess Medical Center attempts to shift the conversation from a definitive yes or no, to a question of how much.

“Our results did show a possible benefit, but like with so many other things we consume, it really depends on how much coffee you drink,” says lead author Elizabeth Mostofsky, MPH, ScD, a post-doctoral fellow in the cardiovascular epidemiological unit at BIDMC. “And compared with no consumption, the strongest protection we observed was at about four European, or two eight-ounce American, servings of coffee per day.”

  • Fetal growth restriction affected by maternal gene
  • Seeing fattening-food pictures triggers hunger

The study published June 26 online in the journal Circulation Heart Failure, found that these moderate coffee drinkers were at 11 percent lower risk of heart failure.

Data was analyzed from five previous studies – four conducted in Sweden, one in Finland – that examined the association between coffee consumption and heart failure. The self-reported data came from 140,220 participants and involved 6,522 heart failure events.

In a summary of the published literature, the authors found a “statistically significant J-shaped relationship” between habitual coffee consumption and heart failure, where protective benefits begin to increase with consumption maxing out at two eight-ounce American servings a day. Protection slowly decreases the more coffee is consumed until at five cups, there is no benefit and at more than five cups a day, there may be potential for harm.

It’s unclear why moderate coffee consumption provides protection from heart failure, but the researchers say part of the answer may lie in the intersection between regular coffee drinking and two of the strongest risk factors for heart failure – diabetes and elevated blood pressure.

“There is a good deal of research showing that drinking coffee lowers the risk for type 2 diabetes, says senior author Murray Mittleman, MD, DrPH, a physician in the Cardiovascular Institute at Beth Israel Deaconess Medical Center, an Associate Professor of Medicine at Harvard Medical School and director of BIDMC’s cardiovascular epidemiological research program. “It stands to reason that if you lower the risk of diabetes, you also lower the risk of heart failure.”

There may also be a blood pressure benefit. Studies have consistently shown that light coffee and caffeine consumption are known to raise blood pressure. “But at that moderate range of consumption, people tend to develop a tolerance where drinking coffee does not pose a risk and may even be protective against elevated blood pressure,” says Mittleman.

This study was not able to assess the strength of the coffee, nor did it look at caffeinated versus non-caffeinated coffee.

“There is clearly more research to be done,” says Mostofsky. “But in the short run, this data may warrant a change to the guidelines to reflect that coffee consumption, in moderation, may provide some protection from heart failure.”

This article was first published at www.newswise.com

  • Send
  • Large
  • Small
  • Print
  • Share
Most Viewed in
1
‘I won’t let Bikur Cholim close,’ says Gamzu
2
J’lem to offer free checkups for hearing awareness
3
Even with dementia, life can still be worth living
4
Wolfson heart surgeons save Syrian girl
JPost Community
Tweet
coffee moderate Europe America US consumption
Share this article
Tweet
Share
Send
Your comment must be approved by a moderator before being published on JPost.com. Disqus users can post comments automatically.

Comments must adhere to our Talkback policy. If you believe that a comment has breached the Talkback policy, please press the flag icon to bring it to the attention of our moderation team.
JPost Services
conferenceConference
newsletterNewsletter
iphoneMobile Apps
kotelcamKotel Cam
kolboJPost Alert
premiumPremium
JPost TV News  
Mobile Apps  
Bank Hapoalim  
Meir Panim  
Yad Ezra  
Rambam Hospital  
TourLuxe  
Zev Goldstein PLLC  
Penrose Gallery  
JPost Premium Zone  
JPost kotel Camera  
         
 
Israel Focus
JPost TV News
Coming soon to a screen near you!  
Nefesh B'Nefesh Guided Aliyah
Already living in Israel? Enjoy the Benefits of Aliyah!  
Give "Freedom" this Passover
to needy Israeli families. Donate now  
War Threatens
Protect the People of Northern Israel  
China Suppliers
 
Intelligence Squared
The international debate forum, announces it is coming to Israel  
Bank Hapoalim
Israeli's number one bank  
Jerusalem Post Lite
Lite Edition of the Jerusalem Post for English improvement  
Learn Hebrew with us
Get 10 minutes free personal coaching in Hebrew through phone or Skype  
JPost newspapers
Sign up for the JPost newspapers and receive one month free subscription  
Kosher English Magazine
English language weekly magazine - especially for religious people  
JReport Kindle Edition
Now you can get the Jerusalem Report directly to your Kindle  
JPost Premium Edition
The very best articles are available only in our Premium edition  
Lifestyle Magazine
 
 
Real Estate
Don't Look For a House!
In Israel, our website will do it for you!  
 
Travel
Eldan Rent a Car
20% off all Car Rental Reservations in Israel  
Hertz Car Rental
Special Online Discounts!  
The King David Jerusalem Hotel
One of the world's truly iconic hotels, and a Jerusalem landmark  
 
 
 

Sites Of Interest:

Jerusalem Hotels
KKL-JNF
Poalim Online
BreitBart.com
Our Friends
Jerusalem Attractions
Jerusalem Tours
itraveljerusalem.com

JPost sites:

Learn Hebrew
The Jerusalem Report
Our Magazines
JPost Edition Francaise
Green Israel
Christian World
Jerusalem Post Lite

Services:

JPost Mobile Apps
JPost Premium
JPost Newsletter
JPost Toolbar
JPost News Ticker
JPost RSS feeds
JPost Archives
JPost Alert
JPost Kotel Cam

JPost Conferences:

NYC Conference
Diplomatic Conference

Information:

About Us
Feedback
Staff E-mails
Copyright
Sitemap
News Partners
Advertise with Us
Statistics
Ad Specs
Terms Of Service
Jpost.com, the online edition of the Jerusalem Post Newspaper - the most read and best-selling English-language newspaper in Israel. For analysis and opinion from Israel, the Jewish World and the Middle East. Jpost.com offers expert and in-depth reporting from Israel, the Jewish World and the Middle East, including diplomacy and defense, the Palestinian-Israeli conflict, the Arab Spring, the Mideast peace process, politics in Israel, life in Jerusalem, Israel's international affairs, Iran and its nuclear program, Syria and the Syrian civil war, Lebanon, the Palestinian Authority, the West Bank and Gaza Strip, Israel's world of business and finance, and Jewish life in Israel and the Diaspora.
 
About Us | Advertise with Us | Subscribe | Premium | Newsletter | RSS | Contact Us
 
All rights reserved © The Jerusalem Post 1995 - 2012