Saudi-owned paper defends decision to not allow ‘Post’ reporter entry to country

Al-Hayat columnist says kingdom was right in denying entry to representative from “extremist, racist right-wing Israeli newspaper.”

April 2, 2014 01:35
1 minute read.
Michael Wilner

Jerusalem Post Washington bureau chief Michael Wilner. (photo credit: Courtesy)


Dear Reader,
As you can imagine, more people are reading The Jerusalem Post than ever before. Nevertheless, traditional business models are no longer sustainable and high-quality publications, like ours, are being forced to look for new ways to keep going. Unlike many other news organizations, we have not put up a paywall. We want to keep our journalism open and accessible and be able to keep providing you with news and analysis from the frontlines of Israel, the Middle East and the Jewish World.

As one of our loyal readers, we ask you to be our partner.

For $5 a month you will receive access to the following:

  • A user experience almost completely free of ads
  • Access to our Premium Section
  • Content from the award-winning Jerusalem Report and our monthly magazine to learn Hebrew - Ivrit
  • A brand new ePaper featuring the daily newspaper as it appears in print in Israel

Help us grow and continue telling Israel’s story to the world.

Thank you,

Ronit Hasin-Hochman, CEO, Jerusalem Post Group
Yaakov Katz, Editor-in-Chief


A columnist for the Saudi owned paper Al-Hayat defended the decision to not allow a representative from an “extremist, racist right-wing Israeli newspaper” to enter the kingdom.

Last week, Riyadh denied a visa to Michael Wilner, The Jerusalem Post’s Washington bureau chief.

Wilner was the only journalist denied access to the president’s trip, despite firmly-worded requests from US National Security Adviser Susan Rice and assistant to the president Tony Blinken to Saudi Arabia’s ambassador to the US Adel bin Ahmed Al-Jubeir.

Wilner, a Jewish American, works for the Israeli English-language newspaper, but does not hold Israeli citizenship and has never lived in the Jewish state.

“The Saudi stance is not going to change” and the Saudi king “will not accept in his country a representative of an extremist, racist right-wing Israeli newspaper,” wrote Jihad El-Khazen, a columnist for the pan-Arab London-based daily.

Regarding the rights of women and minorities, “[President Barack] Obama cannot say what Saudi Arabia should do regarding its internal affairs” and “King Abdullah does not tell the US to give illegal immigrants American citizenship.”

However, Obama came to deal with Iran, Syria and the peace process, implying that these issues are a distraction.

Khazen, formerly the editor of one of Al-Hayat’s main competitors, the London based pan-Arab Saudi backed newspaper Asharq Al-Awsat, regularly criticizes Israel and its supporters.

In an article published in Al-Hayat and later on Al-Arabiya’s website in July 2011, Khazen wrote: “Some Jews around the world refuse to believe that Israel has become the world’s new Nazi state, and a racist and apartheid state.”

Daniel Pipes, president of the Middle East Forum, has been a frequent target of Khazen over the years.

Pipes told the Post: “Jihad Khazen has, by my perhaps incomplete count, attacked me 74 times in the past 12 years, or once every two months, distorting my words, demeaning my reputation and potentially fomenting violence against me, just because I am pro-America and pro-strong relations with Israel.”

“He is among the most foul of writers I have ever encountered,” he said.

Maya Shwayder contributed to this report.

Join Jerusalem Post Premium Plus now for just $5 and upgrade your experience with an ads-free website and exclusive content. Click here>>

Related Content

Prime Minister Benjamin Netanyahu
August 31, 2014
Prime minister to Channel 1: I’ll be running again in next election

By Gil Stern Stern HOFFMAN

Cookie Settings