The 'Guardian' fixes anti-Israeli title

Guardian corrects

The Guardian issued an admission on Tuesday that it should not have used the headline "Israel admits harvesting Palestinian organs," for a report it published on Monday alleging the harvesting of organs by specialists at the Abu Kabir forensic institute. The UK paper also changed the headline of the piece in its Internet edition to "Doctor admits Israeli pathologists harvested organs without consent," thus averting it from being yet another reported instance of malicious Israeli handling of dead Palestinians, to a somewhat mundane instance of medical malpractice. The Guardian said that the headline neglected an "admission... that during the 1990s specialists at the institute harvested organs from the bodies of Israeli soldiers, Israeli citizens, Palestinians and foreign workers without getting permission from the families of the deceased." The correction called the headline a "serious editing error" which "did not match the article, which made clear that the organs were not taken only from Palestinians." The story also noted the controversy of the Swedish newspaper reporting organ theft by the IDF from the bodies of dead Palestinians during Operation Cast Lead. "The revelation, in a television documentary, is likely to generate anger in the Arab and Muslim world and reinforce sinister stereotypes of Israel and its attitude to Palestinians. Iran's state-run Press TV tonight reported the story, illustrated with photographs of dead or badly injured Palestinians," the paper said. In August, Donald Bostrom caused an uproar after publishing an article in the Swedish newspaper Aftonbladet accusing the IDF of harvesting the organs of Palestinians during Operation Cast Lead.