Analysis: Why Bezeq owner’s changing story hurts Netanyahu

Yeshua had given meticulous detail about Elovitch intervening about specific wording in specific headlines in favor of the prime minister.

July 11, 2018 20:44
1 minute read.
Analysis: Why Bezeq owner’s changing story hurts Netanyahu

Shaul Elovitch, owner of the Bezeq telecommunications company.. (photo credit: AVSHALOM SASSONI/MAARIV)


Dear Reader,
As you can imagine, more people are reading The Jerusalem Post than ever before. Nevertheless, traditional business models are no longer sustainable and high-quality publications, like ours, are being forced to look for new ways to keep going. Unlike many other news organizations, we have not put up a paywall. We want to keep our journalism open and accessible and be able to keep providing you with news and analysis from the frontlines of Israel, the Middle East and the Jewish World.

As one of our loyal readers, we ask you to be our partner.

For $5 a month you will receive access to the following:

  • A user experience almost completely free of ads
  • Access to our Premium Section
  • Content from the award-winning Jerusalem Report and our monthly magazine to learn Hebrew - Ivrit
  • A brand new ePaper featuring the daily newspaper as it appears in print in Israel

Help us grow and continue telling Israel’s story to the world.

Thank you,

Ronit Hasin-Hochman, CEO, Jerusalem Post Group
Yaakov Katz, Editor-in-Chief


Why does Bezeq and Walla owner Shaul Elovitch’s admission (according to Channel 10) that he influenced his website’s coverage to be biased toward Prime Minister Benjamin Netanyahu matter?

Until now, the leaks regarding Elovitch’s narrative were that he denied allegations by Walla chief editor Ilan Yeshua that he had ordered him to swing coverage in favor of Netanyahu.

Yeshua had given meticulous detail about Elovitch intervening about specific wording in specific headlines in favor of the prime minister.

In the aftermath of Netanyahu and Elovitch being confronted with allegations not only by Yeshua but also by former Netanyahu top adviser Nir Hefetz, it has been leaked that Elovitch has shifted his story.

He now confirms Yeshua’s allegations against him, but says that he did this out of fear of retribution from the prime minister and his wife, Sara – not for a bribe relating to Netanyahu ordering favorable government policies for Bezeq.

This is not great for Elovitch, as he now has to account for why he changed his story.

Also, his story is now closer to resembling the allegations against him, and it would seem it is even easier now to prove he was bribed, even if he denies that part of the allegations.

Why does this matter to Netanyahu?

If there is a trial, and a court concludes that Elovitch tilted coverage of Walla in favor of Netanyahu, it is more likely also to conclude that there was a bribery scheme to repay Elovitch with favorable treatment for Bezeq.

If the court ties Elovitch and another five to six Bezeq, Communications Ministry and other officials into the scheme based on allegations from Yeshua, Hefetz and former Netanyahu campaign chairman and Communications Ministry director-general Shlomo Filber, it will find it difficult to accept that only the prime minister was not involved.

This is not a final nail in the legal coffin. Netanyahu can still argue that Elovitch’s mental state about biasing coverage for him was his own, and that the prime minister only discussed news coverage on an objective basis, like he did with other owners.

But if it is not a nail in the coffin, it certainly makes Netanyahu’s defense harder in a case that, with two top lieutenants pointing their fingers at him, was already tough.

Join Jerusalem Post Premium Plus now for just $5 and upgrade your experience with an ads-free website and exclusive content. Click here>>

Related Content

Israeli Ambassador to the US Ron Dermer
July 20, 2019
Israel Envoy to U.S. Ron Dermer’s term to end in September - report


Cookie Settings