NBA, U.S. Tennis, Sky, urge U.S. action on alleged Saudi TV piracy

BeoutQ is widely available in Saudi Arabia. But Riyadh says it is not based there and authorities are committed to fighting piracy.

By REUTERS
February 15, 2019 20:34
1 minute read.
NBA Commissioner David Stern [file]

NBA Commissioner David Stern 311 (R). (photo credit: REUTERS/Jessica Rinaldi)

 
X

Dear Reader,
As you can imagine, more people are reading The Jerusalem Post than ever before. Nevertheless, traditional business models are no longer sustainable and high-quality publications, like ours, are being forced to look for new ways to keep going. Unlike many other news organizations, we have not put up a paywall. We want to keep our journalism open and accessible and be able to keep providing you with news and analysis from the frontlines of Israel, the Middle East and the Jewish World.

As one of our loyal readers, we ask you to be our partner.

For $5 a month you will receive access to the following:

  • A user experience almost completely free of ads
  • Access to our Premium Section
  • Content from the award-winning Jerusalem Report and our monthly magazine to learn Hebrew - Ivrit
  • A brand new ePaper featuring the daily newspaper as it appears in print in Israel

Help us grow and continue telling Israel’s story to the world.

Thank you,

Ronit Hasin-Hochman, CEO, Jerusalem Post Group
Yaakov Katz, Editor-in-Chief

UPGRADE YOUR JPOST EXPERIENCE FOR 5$ PER MONTH Show me later



DOHA, Feb 15 - A group of sports bodies and broadcasters including the US National Basketball Association, U.S. Tennis Association and Sky has called for the United States to add Saudi Arabia to its "priority watch list" over alleged TV piracy, filings show.

The filings, made this week with the Office of the United States Trade Representative, come as a growing number of global sports and television bodies look to shut down beoutQ, a TV station they claim is based in Saudi Arabia and broadcasting sports and entertainment they hold exclusive rights for.



BeoutQ emerged in 2017 after Saudi Arabia and its allies launched a diplomatic and trade boycott of Qatar, which it accused of supporting terrorism, something Doha denies.



The channel is widely available in Saudi Arabia. But Riyadh says it is not based there and authorities are committed to fighting piracy.



While initially targeting lucrative sports content held by Qatar's beIN Sports such as Premier League soccer, some broadcasters say the network has since expanded to include entertainment and is now reaching users in Europe, undercutting the value of their television rights.



In its filing, Sky said "the service has rapidly grown and we understand that beoutQ set-top-boxes are now sold across the MENA region and the beoutQ channels are now also available in Europe." MENA refers to the Middle East North Africa region.



"In addition, the BeoutQ devices provide direct access to applications offering unauthorized access to many thousands of premium television channels, including channels owned by Sky Group companies across Europe, and carrying content in which Sky has invested billions of Euros," it said.



It is unclear who owns or operates beoutQ and Reuters has not been able to contact it for comment.



The "Special 301 Report on Intellectual Property Rights" is an annual report in which the United States highlights the countries it considers the worst offenders of intellectual property rights.



A spokesman for the US Trade Representative did not immediately respond to a request for comment.



Other organizations that filed complaints include Canal+, beIN Media Group and MIRAMAX, a sports coalition that includes Major League Baseball and the National Football League, and the US Chamber of Commerce.



The Saudi government media office did not immediately respond to a Reuters request for comment on the filings.

The Trump administration announced its 2018 "priority watch list" last April, and added Saudi Arabia to its less serious "watch list" over similar concerns.

Join Jerusalem Post Premium Plus now for just $5 and upgrade your experience with an ads-free website and exclusive content. Click here>>

Related Content

Survivors of Cyclone Idai arrive at an evacuation centre in Beira, Mozambique, March 21, 2019
March 23, 2019
Mozambique cyclone claims more victims as death toll exceeds 400

By REUTERS