The Jerusalem Post
Jpost search icon google-icon iphone
  Set as Homepage
Wed, Jun 19, 2013   11 Tammuz, 5773
newspapers magazines
 
    • Breaking News
    • Diplomacy & Politics
    • Defense
    • National
    • Mideast
    • Syria
    • Iran
    • World
    • Business
    • Sports
    • Health & Science
    • Environment
  • Video
  • Opinion
    • Columnists
    • Editorials
    • Op-Eds
    • Letters
  • Jewish World
  • Lifestyle
    • Arts & Culture
    • Food & Wine
    • Travel
  • Features
    • Insights & Features
    • Week in review
    • On the Web
    • Shalva Superheroes
    • Obama in Israel
  • Blogs
    • In the news
    • Judaism
    • From the Middle East
    • Lifestyle
    • Aliya
    • Science and Technology
  • JPost Apps
    • iPhone app
    • iPad app
    • Android app
    • Twitter
    • Facebook
    • RSS feeds
    • JPost Toolbar
    • JPost Newsletter
    • JPost Alert
  • Premium Zone
    • The Jerusalem Report
    • Magazine
    • Metro
    • In Jerusalem
    • ePaper
    • Expert Opinion
    • Q&A
    • Dash
    • Christian Edition
    • Ivrit
  • French
    • Politique & Social
    • Affaires Palestiniennes
    • Diplomatie & Monde
    • Art & Culture
    • Israel
  • Green Israel
JPost Learn Hebrew  
Advertise with us  
Nefesh Guided Aliyah  
Eldan  
AFMDA  
YTA  
Isram Group  
JPost Twitter  
JPost Facebook  
Classifieds  
         
 
 
    
Breaking News
 
 
  • JPost.com
  • Health & Science
 

'Dessert, breakfast diet' helps avoid weight regain

By ENDOCRINE SOCIETY
06/30/2012 00:36
Tweet

TAU physician studies nearly 200 nondiabetic obese adults who were randomly assigned to eat one of two low-calorie diets.

Cheesecake
Cheesecake Photo: Thinkstock

Dieters have less hunger and cravings throughout the day and are better able to keep off lost weight if they eat a carbohydrate-rich, protein-packed breakfast that includes dessert. These findings come from a new study that will be presented Monday at The Endocrine Society’s 94th Annual Meeting in Houston.

“The goal of a weight loss diet should be not only weight reduction but also reduction of hunger and cravings, thus helping prevent weight regain,” said Daniela Jakubowicz, MD, the study’s principal investigator.

  • Seeing fattening-food pictures triggers hunger
  • Moderate coffee intake helps prevent heart failure

Jakubowicz, a senior physician at Tel Aviv University’s Wolfson Medical Center in Holon, Israel, and her co-authors studied nearly 200 nondiabetic obese adults who were randomly assigned to eat one of two low-calorie diets. Both diets had the same number of daily calories—about 1,600 for men and 1,400 for women—but differed mainly in the composition of breakfast.

One group received a low-carbohydrate diet, featuring a 304-calorie breakfast with only 10 grams of carbohydrates, or “carbs.” The other group ate a 600-calorie breakfast with 60 grams of carbs, which included a small sweet, such as chocolate, a doughnut, a cookie or cake. Both diets contained protein (such as tuna, egg whites, cheese and low-fat milk) at breakfast, but the “dessert with breakfast diet” had 45 grams of protein, 15 grams more than in the low-carb diet.

Halfway through the eight-month study, participants in both groups lost an average of 33 pounds (15.1 kilograms, or kg) per person, which Jakubowicz said shows that “both diets work the same.” However, in the last four months of the study, the low-carb group regained an average of 22 pounds (11.6 kg) per person, while participants who ate the dessert with breakfast diet lost another 15 pounds (6.9 kg) each, the authors reported.

In addition, the study subjects who ate the dessert with breakfast diet reported feeling less hunger and fewer cravings compared with the other group. Subjects’ food diaries showed that the dessert with breakfast group had better compliance in sticking to their calorie requirements. Women who ate the dessert with breakfast diet were allowed 500 calories for lunch and about 300 calories for dinner. Men in that group could eat a 600-calorie lunch and up to 464 calories at dinner.

As further evidence supporting the dessert with breakfast diet, the levels of ghrelin, the so-called “hunger hormone,” dropped much more after breakfast than in the low-carb group: 45.2 percent versus 29.5 percent, respectively, according to the abstract.

Jakubowicz attributed the better results from the dessert with breakfast diet to meal timing and composition. She said the diet’s high protein content reduced hunger; the combination of protein and carbs increased satiety, or feeling full; and the dessert decreased cravings for sweet, starchy and fatty foods. Such cravings often occur when a diet restricts sweets and can result in eating many fattening foods that are not allowed on the diet, she said.

This article was first published at www.newswise.com

  • Send
  • Large
  • Small
  • Print
  • Share
Most Viewed in
1
Gamzu pledges more doctors and nurses in public system
2
Food supplements fight degenerative brain disorders
3
German willing to consider fortification of foods
4
Jewish kidney donation saves Palestinian boy
JPost Community
Tweet
carbs diet nondiabetic obese Jakubowicz Daniela Jakubowicz
Tweets by @Jerusalem_Post
Share this article
Tweet
Share
Send
Your comment must be approved by a moderator before being published on JPost.com. Disqus users can post comments automatically.

Comments must adhere to our Talkback policy. If you believe that a comment has breached the Talkback policy, please press the flag icon to bring it to the attention of our moderation team.
JPost Services
conferenceConference
newsletterNewsletter
iphoneMobile Apps
kotelcamKotel Cam
kolboJPost Alert
premiumPremium
JPost TV News  
Mobile Apps  
Bank Hapoalim  
Meir Panim  
Israel Law Center  
Inbal Hotel Jerusale  
Meier on Rothschild  
Weizmann Institute o  
JPost Premium Zone  
JPost kotel Camera  
         
 
Israel Focus
JPost TV News
Watch Now!  
Israel Law Center
The ultimate Mission to Israel, October 21 – 28, 2013 Register now!  
Nefesh B'Nefesh Guided Aliyah
Already living in Israel? Enjoy the Benefits of Aliyah!  
One year International MBA
in English, Bar-Ilan University, Israel – Open House July 9, 2013, 17:30  
Give "Freedom" this Passover
to needy Israeli families. Donate now  
YTA – A Yeshiva in Israel…
in English. Come Join Us  
War Threatens
Protect the People of Northern Israel  
Bank Hapoalim
Israeli's number one bank  
Jerusalem Post Lite
Lite Edition of the Jerusalem Post for English improvement  
Learn Hebrew with us
Get 10 minutes free personal coaching in Hebrew through phone or Skype  
JPost newspapers
Sign up for the JPost newspapers and receive one month free subscription  
Kosher English Magazine
English language weekly magazine - especially for religious people  
JReport Kindle Edition
Now you can get the Jerusalem Report directly to your Kindle  
JPost Premium Edition
The very best articles are available only in our Premium edition  
Lifestyle Magazine
 
 
Real Estate
Meier on Rothschild
Tel Aviv's Most Prestigious Address  
Don't Look For a House!
In Israel, our website will do it for you!  
 
Travel
Tourism Magazine
June 2013  
The Inbal Jerusalem Hotel
Hot summer deal, order now!  
Eldan Rent a Car
20% off all Car Rental Reservations in Israel  
Hertz Car Rental
Special Online Discounts!  
The King David Jerusalem Hotel
One of the world's truly iconic hotels, and a Jerusalem landmark  
 
 
 

Sites Of Interest:

Jerusalem Hotels
KKL-JNF
Poalim Online
BreitBart.com
Our Friends
Jerusalem Attractions
Jerusalem Tours
itraveljerusalem.com

JPost sites:

Learn Hebrew
The Jerusalem Report
Our Magazines
JPost Edition Francaise
Green Israel
Christian World
Jerusalem Post Lite

Services:

JPost Mobile Apps
JPost Premium
JPost Newsletter
JPost Toolbar
JPost News Ticker
JPost RSS feeds
JPost Archives
JPost Alert
JPost Kotel Cam

JPost Conferences:

NYC Conference
Diplomatic Conference

Information:

About Us
Feedback
Staff E-mails
Copyright
Sitemap
News Partners
Advertise with Us
Statistics
Ad Specs
Terms Of Service
Jpost.com, the online edition of the Jerusalem Post Newspaper - the most read and best-selling English-language newspaper in Israel. For analysis and opinion from Israel, the Jewish World and the Middle East. Jpost.com offers expert and in-depth reporting from Israel, the Jewish World and the Middle East, including diplomacy and defense, the Palestinian-Israeli conflict, the Arab Spring, the Mideast peace process, politics in Israel, life in Jerusalem, Israel's international affairs, Iran and its nuclear program, Syria and the Syrian civil war, Lebanon, the Palestinian Authority, the West Bank and Gaza Strip, Israel's world of business and finance, and Jewish life in Israel and the Diaspora.
 
About Us | Advertise with Us | Subscribe | Premium | Newsletter | RSS | Contact Us
 
All rights reserved © The Jerusalem Post 1995 - 2012